Wilders en zijn invloed
zaterdag 06 februari 2010 00:02 | Bas PlaisierHoe dan ook, Wilders is een fenomeen in de Nederlandse politiek. Het is verbazingwekkend dat een man die een hele bevolkingsgroep als potentieel gevaarlijk wegzet en zich de meest wilde uitdrukkingen veroorlooft, op zo’n grote aanhang kan rekenen. Hoe harder hij roept, des te meer mensen lopen achter hem aan.
Met zijn voorliefde voor overdrijving en het inspelen op de angst dat Nederland aan de vooravond van een algehele islamisering staat, heeft hij het hele politieke spectrum overhoop gehaald. Enige decennia geleden zou men de schouders voor zo’n politicus opgehaald hebben of hem bij zijn eerste uitingen al voor de rechter hebben gedaagd. Het verbazingwekkende is echter, dat nu hij op zoveel aanhang lijkt te kunnen rekenen, veel partijen hun eigen stijl en programma’s aan hem aanpassen! Velen lijken te willen mee profiteren van deze nieuwe geestesrichting in het Nederlandse denken.
De Nederlanders zijn behoorlijk ambivalent. Enerzijds blijken ze ongeveer de meest gelukkige mensen (en zelfs de ‘spekkopers’) van Europa te zijn. Aan de andere kant behoren ze tot de meest angstige en bezorgde burgers en lijkt zich een geest van boosheid, wantrouwen en intolerantie in de volksziel genesteld te hebben. Het heeft iets irrationeels wat er al bijna een decennium aan het gebeuren is. Mensen die inspelen op onvrede, afgeven op het ‘vreemde’ en met verachting over de democratische instituties van ons land spreken, worden met gejuich begroet. De PVV komt er zonder kleerscheuren mee weg, als zij geen oplossingen biedt en er een handwerk van maakt om opponenten te beschimpen. Zonder blikken of blozen roept de parlementariër Wilders dat de rechter niet meer onafhankelijk is en hem geen eerlijk proces gegund wordt.
Voor velen is Wilders geen aanstichter van onvrede, maar slachtoffer van establishment en achterkamertjes. Als hij de meest bizarre voorstellen doet die in onze rechtsstaat nooit gepraktiseerd kunnen worden, blijkt het in de peilingen geen probleem te zijn. Het legt hem geen windeieren als hij een sfeer van afkeer over onze vorm van democratie creëert zoals Berlusconi in Italië ook al jaren kan doen. Velen vinden het normaal dat hij niet openstaat voor discussie met kerken, organisaties en tegensprekers, en zijn gelijk haalt in het isolement met ruwe oneliners en het met hoon overladen van nagenoeg iedere gezagsdrager. Nog verbazingwekkender is dat Wilders ervan overtuigd is dat hij geen willekeurige meningen, maar pure waarheid verkondigt! Het is lang geleden dat er zo ideologisch met het begrip ‘waarheid’ omgesprongen is.
In de analyses wordt vaak gewezen op het falen van het openbaar bestuur, het verwaarlozen van het migrantenprobleem, de kloof tussen het volk en Den Haag of de onnozelheid ten aanzien van het gevaar van de islam. Het zou kunnen zijn. Maar ik word niet goed van dit ‘we hebben het met elkaar fout gedaan’, ‘we zijn allemaal schuldig’ en ‘we verdienen het dat dit ons nu overkomt’. Dit soort schuldanalyses verlammen ons, terwijl er juist een visie nodig is op wat er op het spel staat. Het is immers niet mis als onze democratische instituties en mores ondermijnd worden en burgers vernederd worden. Het CDA lijkt zich in te houden, want er moet wellicht met de PVV geregeerd gaan worden. De VVD heeft zonder blikken of blozen de standpunten van een paar jaar geleden bij de schroothoop gezet, kiest op allerlei punten een populistische koers en neemt soms de stijl van onheuse bejegening en grofheid over om het verloren terrein weer terug te winnen. Algemeen heerst er bangheid om hard in aanval te gaan, want dat zou de PVV alleen nog maar groter maken.
Het zal allemaal wel hogere politiek en strategie zijn, maar intussen kruipt er een geest binnen van zwijgen en omzichtigheid om te staan voor de dingen die ons altijd heilig waren. We kijken pragmatisch naar mogelijke gevolgen en vergeten principieel te reageren. Dat is nog het meest trieste van de huidige situatie. Zou de meerderheid van ons volk er niet op wachten dat er met passie en overtuiging gesproken wordt over de verworvenheden van onze democratie? Het gaat immers niet om kleine dingen: om de vrijheid van godsdienst en meningsuiting, om tolerantie en om respect voor andersdenkenden.
Geloven we nog wel in onze democratie waarin we bereid zijn om met elkaar in alle openheid te discussiëren? Accepteren we het zomaar als bepaalde groepen wel rechten en geneugten voor zichzelf opeisen, maar deze anderen ontzeggen? ‘Democratie is niet voor bange mensen’ – dat gevleugelde woord heeft in onze tijd een andere lading gekregen. Ik zou het een verademing vinden als we unverfroren en messcherp duidelijk maken, waar de houding en ideologie van deze populistische en mensen-uitsluitende groepering als het PVV uiteindelijk toe leidt. Het zou een verademing zijn als alle bange strategieën overboord gaan en we met elkaar woorden als waarheid, respect, fatsoen en gerechtigheid weer leren spellen.
Dr. B. Plaisier was tot 2008 jaar de scriba (algemeen secretaris) van de Protestantse Kerk in Nederland. Nu is hij belast met missionaire en oecumenische zaken van deze kerk.
- Tags
- gastcolumn
Reacties op "Wilders en zijn invloed"
Gebuis, E.P.A. (Edward) | Geplaatst op: 06-02-2010 13:33 | |
Citaat
Dr. Bas Plaisier schreef:
In de analyses wordt vaak gewezen op het falen van het openbaar bestuur, het verwaarlozen van het migrantenprobleem, de kloof tussen het volk en Den Haag of de onnozelheid ten aanzien van het gevaar van de islam. ... Zou de meerderheid van ons volk er niet op wachten dat er met passie en overtuiging gesproken wordt over de verworvenheden van onze democratie? Het gaat immers niet om kleine dingen: om de vrijheid van godsdienst en meningsuiting, om tolerantie en om respect voor andersdenkenden. Ik heb bewust deze twee punten even uit de bovenstaande column gelicht omdat dit nu juist punten zijn waarover gediscussieerd kan worden. Dat Wilders het woord "fatsoen" niet eens kan spellen, laat staan weet wat het betekent, weten we al. Dat de PVV groot is geworden op basis van angst, onderbuiksgevoelens en daden (of juist gebrek daaraan) bij de gevestigde politiek is evenmin een verrassing. Veel mensen voelen zich structureel in de steek gelaten door de politiek. Ze voelen zich onbegrepen of ronduit genegeerd. Het is ook aan een niet-Nederlander niet uit te leggen hoe de zaken in Nederland werken. Een Amerikaanse vriend van mij begrijpt niet dat Jan Peter Balkenende nog altijd premier kan zijn na het consequent breken van beloftes, niet doen wat de burger wil en geen aandacht besteden aan verkiezingsuitslagen. Volgens hem zou zo iemand in de VS allang niet meer op de kieslijsten voorkomen en als iemand toch zo dom was om hem erop te laten staan, zouden de kiezers er wel korte metten mee maken. Het idee dat het CDA nog steeds een van de grootste partijen kan zijn na de afgelopen 8 jaar, vervulde hem tegelijk met ongeloof en afgrijzen. Ik heb hem maar even niet gewezen op de herverkiezingen van George W. Bush maar in feite heeft hij wel gelijk. Het is belachelijk dat we dit als bevolking accepteren en het is Geert Wilders die hier keer op keer op wijst. Wat dat betreft heeft Wilders gelijk. Of er een migrantenprobleem is, weet ik niet. Ik zie migranten niet als probleem. Ik denk alleen dat we wel wat meer van ze mogen eisen in de trend van scholing, het leren van de taal en zichzelf kunnen onderhouden. Een mooi voorbeeld zijn de Chinezen in Amsterdam. Ze leven allemaal bij elkaar (rond de Nieuwmarkt en de Zeedijk), spreken de taal niet en zijn vrijwel allemaal slecht of niet geschoold. Toch horen we nooit problemen uit die hoek. Dat komt vooral omdat deze groep zichzelf en elkaar onderhouden. Het is een gemeenschap die nog meer gesloten is dan de Islamitische gemeenschap en toch heb ik nog nooit iemand horen roepen om een beperking van de immigratie van Chinezen. De Islam betekent absoluut een gevaar. Toch denk ik dat we dat gevaar ernstig overschatten. Zoals de meeste mensen hier weten, acht ik dit gevaar niet groter dan het gevaar dat we te duchten hebben van orthodoxe Christenen. Die groep wordt geen strobreed in de weg gelegd echter terwijl het Christendom net zo goed een geïmporteerde godsdienst is als de Islam. Het merendeel van onze bevolking verwacht niets meer van de politiek. Dat vormt nu net het probleem. De burger verwacht opgelicht, voorgelogen en genegeerd te worden door de politiek. Het laatste wat de burger verwacht, is spreken met passie en overtuiging door politici. Zaken als tolerantie en respect voor andersdenkenden is altijd al mager geweest en is nu op een historisch dieptepunt. Volgens Maurice de Hond ziet 67% van de Nederlanders niets meer in de vrijheid van godsdienst of de onderwijsvrijheid en is men niet langer van plan respect te hebben voor hen die dat andersom ook niet hebben. Het grappige is dat hierbij Christenen en moslims in een adem genoemd worden door ondervraagden. Citaat
Dr. Bas Plaisier schreef:
Het zou een verademing zijn als alle bange strategieën overboord gaan en we met elkaar woorden als waarheid, respect, fatsoen en gerechtigheid weer leren spellen. Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik stel dus voor dat een bepaalde leraar in Emst per direct wordt gerehabiliteerd, alle weigerambtenaren worden ontslagen en de Algemene Wet Gelijke Behandeling wordt aangepast naar de richtlijnen die het Europees Hof hiervoor gegeven heeft. Of gaat het hier alleen om waarheid, respect, fatsoen en gerechtigheid richting Christenen? | ||
pf koops | Geplaatst op: 06-02-2010 15:58 | |
Plaisier is als zoveel dominees lid van de linkse kerk, hierover
schreef ik eerder; Met een variatie op de titel van het boek van arabist Hans Jansen open ik deze column, want deze gedachte kwam in me op toen ik de antwoordbrief van de kerkenraad kreeg op mijn verzoek of het niet eens tijd werd voor een gedragscode voor dominees in verband met het noemen van politieke partijen of politici vanaf de kansel. In hun wijsheid was er besloten dat er geen behoefte is aan zo een dergelijke gedragscode. Prima dat men dit standpunt inneemt, het verbaasde me niet. Onthutst, bijna verbolgen was ik echter dat de raad in zijn argumentatie de politiek van de PVV neerzette als gevaarlijk omdat Geert Wilders een hele bevolkingsgroep zou uitsluiten, het ontbrak er nog maar net aan of men betichtte Wilders van haatzaaien. Het geluid van links Nederland en van D66 en GroenLinks in het bijzonder was hier hoorbaar. De partij van Wilders is kritisch ten aanzien van de Islam. Hierin staat ze niet alleen. Robert Spencer, Daniel Pipes, Bat Ye’or, Bernard Lewis, Oriana Fallaci etc, en vele ex-moslims gingen hen voor. In een laatste brief aan de kerkenraad heb ik ze het immigratiestandpunt van de PVV maar weer eens laten lezen. Geconcludeerd kan worden dat we het niet eens worden, daarom laat ik dit onderwerp nu rusten. Het is verder goed dat er scheiding is van kerk en staat, maar dit grensverkeer baart me grote zorgen. Jammer dat de raad niet inziet dat juist Geert Wilders christelijke strijd tegen valse godsdienst voert in overeenstemming met artikel 36 van de Nederlandse Geloofs Belijdenis. Hierin staat nota bene: “En haar ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan de heiligen kerkendienst, om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst, om het rijk van de antichrist te gronde te werpen, en het koninkrijk van Jezus Christus te bevorderen, het Woord van het evangelie overal te doen prediken, opdat God van een ieder geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn woord gebiedt.” Zelfs Bas van der Vlies (SGP) geeft toe dat Wilders hier een punt heeft. Na het lezen van Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten gingen mijn ogen pas open en kreeg ik een helder zicht op de ware aard van de islam, daarom beveel ik dit boekje sterk aan bij de broeders en zusters. De lust om Geert eens mee te vragen naar een kerkdienst heeft met dit gebeuren een flinke deuk opgelopen, hoezo wervende Kerk? Peter Frans Koops is raadslid van de Spakenburgse Vrijheids Partij. Hij heeft een eigen weblog. | ||
xl | Geplaatst op: 06-02-2010 16:16 | |
"Het gaat immers niet om kleine dingen: om de vrijheid van
godsdienst en meningsuiting, om tolerantie en om respect voor
andersdenkenden. Geloven we nog wel in onze democratie waarin we bereid zijn om met elkaar in alle openheid te discussiëren? Accepteren we het zomaar als bepaalde groepen wel rechten en geneugten voor zichzelf opeisen, maar deze anderen ontzeggen?" Amen, meneer Plaisier. Helemaal mee eens, dit is exact wat er op het spel staat. Maar ongelooflijk genoeg gebruikt u dit argument juist tégen ipv vóór de mensen die waarschuwen tegen de islam. Noem mij één land waar de islam aan de macht is en waar al die belangrijke dingen die u noemt voor de mensen beschikbaar zijn? En, om het terug te brengen naar Nederland, wie zijn het die op straat Joden en homo's in elkaar slaan? Wie zijn het die tienermeisjes voor hoeren uitschelden? Wie zijn het die met geweld en intimidatie hele buurten etnisch en ideologisch zuiveren? Zijn dat de aanhangers van die gevaarlijke Wilders, of zijn dat de aanhangers van die vredesduif Mohammed? Wilders wordt vervolgd voor "haatzaaien". De bewijslast is eenvoudig: wat je zaait, resulteert in een oogst. Waar is het door Wilders geïnspireerde geweld tegen moslims in dit land? Plaisier heeft helemaal gelijk in zijn analyse van wat er op het spel staat. Hij knoopt alleen een politiek correcte blinddoek voor en gaat aan de verkeerde kant van het debat staan. | ||
pf koops | Geplaatst op: 06-02-2010 19:39 | |
bekijk Ben Kok op uitzendinggemist van 16 januari bij a boomsma in
de schaduw van het nieuws: WILDERS betaalt de onbetaalde rekening
van de laffe christenheid die jaren haar mond heeft
gehouden!!! | ||
Gebuis, E.P.A. (Edward) | Geplaatst op: 06-02-2010 22:10 | |
@ pf koops: Je beseft je hopelijk wel dat artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis in strijd is met artikel 6 van de Grondwet? Citaat
xl schreef:
Noem mij één land waar de islam aan de macht is en waar al die belangrijke dingen die u noemt voor de mensen beschikbaar zijn? Egypte, Turkije, Maleisië, Kuala Lumpur en Indonesië. En dan hoef ik niet langer dan 10 seconden na te denken. Citaat
En, om het terug te brengen naar Nederland, wie zijn het die op straat Joden en homo's in elkaar slaan? Wie zijn het die tienermeisjes voor hoeren uitschelden? Wie zijn het die met geweld en intimidatie hele buurten etnisch en ideologisch zuiveren? Zijn dat de aanhangers van die gevaarlijke Wilders, of zijn dat de aanhangers van die vredesduif Mohammed? Opnieuw moet ik naar voren brengen dat niet alleen moslims maar ook Christenen zich hiermee bezig hebben gehouden en zich nog bezig houden. Probeer in een plaats als Urk maar eens een acceptabel leven te hebben als niet-Christen. In Katwijk kan je als homostel niet hand in hand over de boulevard lopen. Recent stelde Bisschop Punt van Haarlem nog dat vrouwen die openlijk met mannen flirten niets minder dan hoeren zijn en verkrachting hun verdiende loon is. Natuurlijk herriep hij dat later maar het is wel gezegd. Kijk nu voor je iets over Islam schrijft eens in de spiegel en stel jezelf de vraag of hetzelfde niet over het Christendom gezegd kan worden. Het antwoord is in vrijwel alle gevallen "ja". En als je dan eerlijk bent tegen jezelf en inderdaad "ja" hebt gezegd, vraag je dan vervolgens eens af of je hetgeen je wilde schrijven ook echt op moet schrijven. Want ik blijf je wijzen op hypocriete uitspraken. | ||
xl | Geplaatst op: 06-02-2010 22:37 | |
Beste Edward, "Egypte, Turkije, Maleisië, Kuala Lumpur en Indonesië. En dan hoef ik niet langer dan 10 seconden na te denken." Had maar wel 10 seconden nagedacht. Dan had je bedacht dat Kuala Lumpur de hoofdstad is van Maleisië en geen land. En, belangrijker, dat je een rijtje van landen opnoemt die geen van allen de vrijheden aan christenen en homo's gunnen die wij gunnen aan moslims. En wat wil je bewijzen met je stelling over misstanden in Urk, Katwijk, etc? Verdedig ik die soms? Onderdrukking is onderdrukking, of dat nu door moslims gebeurt of door mensen die zich ten onrechte christen noemen. Als ik dat had verdedigd, had je me van hypocrisie mogen beschuldigen. Nu bewijs je alleen maar dat je niet kunt of wilt lezen. Mijn post was namelijk helemaal geen vergelijk tussen het gedrag van moslims en het gedrag van "christenen". Ik vergeleek het gedrag van moslims met het gedrag van de aanhang van iemand die wordt beschuldigd van het "zaaien" van haat. En ik stel vast dat wanneer er meer geweld wordt geoogst onder de volgelingen van Mohammed dan onder die van Wilders, er op de verkeerde plek wordt gezocht naar zaadjes van haat. Ik begrijp dat jij elke discussie wilt terugvoeren tot christenhaat, zoals Wilders elke discussie terugvoert tot islamhaat, maar voordat je iemand hypocriet wil noemen, moet je eerst eens goed lezen wat iemand zegt, in plaats van wat jij denkt dat iemand denkt. Kwaad is kwaad, ook als het gedaan wordt in de naam van "christendom". Als je zegt dat ik dat goedpraat, dan lieg je. Maar als jij een citaat uit mijn eerste post kunt halen waar je op baseert dat ik daar anders over denk, dan zie ik dat graag tegemoet. | ||
ork | Geplaatst op: 08-02-2010 14:57 | |
Het valt mij op dat men de onderdrukking in veel Islamitische
landen rechtstreeks toeschrijft aan de Islam. Een aanname die ook
door de ChristenUnie politici Gert-Jan Segers, Roel Kuiper en Hugo
Scherff klakkeloos wordt overgenomen. Met andere woorden, om
populisme en simplisme tegen te komen hoef je niet naar de PVV te
kijken. | ||
bird | Geplaatst op: 10-02-2010 20:14 | |
@ Ork Het Christendom is een "ziekte" die elk verstandelijk denken over wat buiten het geloof ligt uitsluit. | ||
Hendriks, M. (Mat) | Geplaatst op: 15-02-2010 00:04 | |
Het geloof en daarmee de geest is duidelijk uit de fles en uit
Nederland. De Christelijke waarden worden door machtzucht en
geldingsdrang verkwanselt. We leven in een tijd van totale overgave voor Geld en Materie. Het Leven, "Zijn" en m.n. "Welzijn" zijn gedevalueerd. Ontkerkelijking en teloorgang van christelijke waarden en normen vormen daarbij het uitgangspunt. Men heeft vrijwel geen "Fatsoen" meer, nu respect genoemd. Men plaatst niet God maar door de mens vervaardigde waarden, zoals recht van vrije meningsuiting op een voetstuk, waar het niet behoord. Men heeft wetten gemaakt, die zich boven die van onze Schepper plaatsen. Alles met als summum de hr. G. Wilders. Hij slaakt iedere week wel een kreet waarmee hij een grote bevolkingsgroep (Islam) schoffeert. Wilders is een "democraat" bij uitstek. Al jaren vernederd hij mensen, zonder dat dit een doel dient. Nederland volgt. PVV inmiddels de grootste partij volgens de peilingen van Nederland. Vroeger had Janmaat of de centrum-partij, een of twee zetels en heel beschaafd Nederland schaamde zich. Nog steeds zijn er mensen die zich niet voor Wilders schamen en wel op alle niveaus. Wij moeten zijn gedrag niet volgen zoals hr. Rutten van de VVD inmiddels, m.b.t. enkele PVV standpunten doet. Nee, de Christen Unie dient Wilders de maat te nemen en Nederland erop te wijzen dat "wij" -niet- van zijn manier van optreden gediend zijn. Christen zijn gaat verder als alleen politiek bedrijven, het is een bezieling om in een respectabele en sociale maatschappij te kunnen leven. Een maatschappij waar men niet discrimineert omwille van ras, religie, afkomst enz. Christen horen hun geloofsbroeders bij te staan. Daar hoort veroordelen van Wilders en hem uitsluiten van samenwerking zeker ook bij. Wij dienen ervoor te gaan dat we kenbaar maken wat we als -goed- en -slecht- ervaren. Christus volgen vergt moed en is een levenslange strijd. Daar hoort niet jarenlang zwijgen, als zich een ziekte kiem zich nestelt en ontwikkelt bij, die hoor je aan te pakken. In ieder geval aanpakken voor dat de ziekte ons overheerst. 2010, zou het jaar kunnen zijn, waar men zijn stem laat horen. Op vele terreinen, anders hoeft het niet meer, dan hebben anderen het voor ons gedaan. Terug naar een "waardevolle" samenleving. In woord en daad. | ||
Archief > 2010 > februari
- 27-02-10 02:32 - Het CDA is medeverantwoordelijk voor de politieke crisis
- 24-02-10 16:23 - De verkeerde wissel
- 24-02-10 01:03 - Tien debatten in de Amsterdam Arena
- 22-02-10 16:47 - Balkenende IV: een redelijk succes voor de ChristenUnie
- 22-02-10 10:27 - SGP: ondergronds ermee!
- 20-02-10 11:04 - Interventie in Irak
- 19-02-10 18:49 - Waar gaat het over?
- 18-02-10 16:12 - Waarom struikelt het kabinet over Uruzgan?
- 17-02-10 22:07 - Valt ie nu of nog niet?
- 15-02-10 15:00 - Griekse crisis kans voor Europa
- 13-02-10 15:49 - De kwaliteit van de Kamer
- 12-02-10 09:26 - Lijst zware beroepen geen oplossing
- 11-02-10 15:15 - Nieuw Europa wordt té democratisch
- 10-02-10 12:40 - Mag het wat minder zijn?
- 08-02-10 23:39 - Hondsmoe van 'climate gate' en andere onenigheid
- 06-02-10 00:02 - Wilders en zijn invloed
- 05-02-10 23:00 - Hoor! De Eerste Kamer spreekt... zachtjes
- 02-02-10 15:44 - PvdA maakt goed punt met onderzoek naar verkiezingen
- 02-02-10 00:03 - Ontmantel die zelfgemaakte politieke bermbom
- 01-02-10 00:29 - ChristenUnie moet fundering reviseren