Ga direct naar


Ik heb er flink genoeg van!

westerduinmaandag 08 maart 2010 01:04 | Anne Westerduin
Eigenlijk ben ik niet de aangewezen persoon om deze week een column te schrijven. Er zijn vast mensen voor wie deze verkiezingstijd een hoogtepunt is en die daar op allerlei manieren over kunnen opgeven. Bij mij werkt het anders. De afgelopen tijd ben ik me meer en meer gaan ergeren aan de manier waarop politici naar buiten treden.

Het de maat nemen en vliegen afvangen is schering en inslag geworden.

Op de bank gezeten zag ik het schouwspel aan: het woordelijke steekspel deed me denken aan hoe ik vroeger wel eens discussies had met vriendinnetjes: ‘nietes, dat heb je wel gezegd! Dat klopt niet, ik bedoelde juist dat jij…!’ oeverloos gedoe, waarvan ik dacht als volwassene verlost te zijn. Geen wonder dat zoveel mensen denken dat ze bij de PVV moeten zijn: die (lijken te) zeggen waar het op staat. Toegegeven, dat is een kunst die veel andere politici niet (meer) machtig zijn.
Laatst keek ik met mijn kinderen naar een film uit 1992 naar een bekend boek van Jan Terlouw. Ik was me er niet van bewust dat de ontwikkelingen zo snel zijn gegaan. In de film speelden auteurs mee die ook nu nog regelmatig op de buis te zien zijn. Dat hebben ze niet voor elkaar gekregen op basis van hun toneelspel destijds: wat een amateurisme! Maar eerlijk is eerlijk: zo speelde iedereen in die tijd, dat was ‘gewoon’. Kijkend naar de politiek bekruipt mij steeds vaker het gevoel dat het misschien groeistuipen zijn: we zijn met z’n allen kennelijk gewoon nog niet zover dat we begrijpen dat je met elkaar in gesprek gaat op basis van wat ons land nodig heeft. Natuurlijk verschil je daarover van mening met elkaar, maar dan hebben we het wel over inhoud. Christelijke politici hebben op dat terrein een klus te klaren. Laten ze in elk geval nu laten zien dat zij anders (willen) zijn. Vandaar dat ik me extra kwaad maakte toen Rouvoet direct al een statement dacht te maken met een sneer richting Plasterk als de minister van feesten en partijen. Natuurlijk, hij heeft het weer ingetrokken, maar het zegt iets over de manier waarop in deze tijd politiek bedreven wordt. Scoren lijkt de hoogste maat der dingen te zijn.  Daar staat tegenover dat mensen met een ietwat eikenhouten uitstraling als Van der Vlies maar ook Donner en Hirsch Ballin wel op een bepaalde sympathie kunnen rekenen. Ze roepen in elk geval bij mij iets op van hoop dat er wel degelijk mensen zijn die begrijpen dat je je ego ergens anders door dient op te bouwen dan door snelle woordenspelletjes. Ik heb er in elk geval voor nu even flink genoeg van… 

 

Op de bank gezeten zag ik het schouwspel aan: het woordelijke steekspel deed me denken aan hoe ik vroeger wel eens discussies had met vriendinnetjes: ‘nietes, dat heb je wel gezegd! Dat klopt niet, ik bedoelde juist dat jij…!’ oeverloos gedoe, waarvan ik dacht als volwassene verlost te zijn. Geen wonder dat zoveel mensen denken dat ze bij de PVV moeten zijn: die (lijken te) zeggen waar het op staat. Toegegeven, dat is een kunst die veel andere politici niet (meer) machtig zijn.

Laatst keek ik met mijn kinderen naar een film uit 1992 naar een bekend boek van Jan Terlouw. Ik was me er niet van bewust dat de ontwikkelingen zo snel zijn gegaan. In de film speelden auteurs mee die ook nu nog regelmatig op de buis te zien zijn. Dat hebben ze niet voor elkaar gekregen op basis van hun toneelspel destijds: wat een amateurisme! Maar eerlijk is eerlijk: zo speelde iedereen in die tijd, dat was ‘gewoon’. Kijkend naar de politiek bekruipt mij steeds vaker het gevoel dat het misschien groeistuipen zijn: we zijn met z’n allen kennelijk gewoon nog niet zover dat we begrijpen dat je met elkaar in gesprek gaat op basis van wat ons land nodig heeft. Natuurlijk verschil je daarover van mening met elkaar, maar dan hebben we het wel over inhoud.

Christelijke politici hebben op dat terrein een klus te klaren. Laten ze in elk geval nu laten zien dat zij anders (willen) zijn. Vandaar dat ik me extra kwaad maakte toen Rouvoet direct al een statement dacht te maken met een sneer richting Plasterk als de minister van feesten en partijen. Natuurlijk, hij heeft het weer ingetrokken, maar het zegt iets over de manier waarop in deze tijd politiek bedreven wordt. Scoren lijkt de hoogste maat der dingen te zijn.  Daar staat tegenover dat mensen met een ietwat eikenhouten uitstraling als Van der Vlies maar ook Donner en Hirsch Ballin wel op een bepaalde sympathie kunnen rekenen. Ze roepen in elk geval bij mij iets op van hoop dat er wel degelijk mensen zijn die begrijpen dat je je ego ergens anders door dient op te bouwen dan door snelle woordenspelletjes. Ik heb er in elk geval voor nu even flink genoeg van… 

Anne Westerduin is theoloog en eigenaar van Sestra

 

 

Tags
gastcolumn

«Terug

Reacties op "Ik heb er flink genoeg van!"

bird
Geplaatst op: 08-03-2010 10:59Citeer
Ik ben inmiddels ook al campagne moe en dan moet het allemaal nog beginnen. Het slotdebat op de verkiezingsavond was natuurlijk van een niveau van onpeilbare diepte.

Maar campagne wordt tegenwoordig via de media gevoerd. Wilders komt bijna nergens, maar scoort wel. Twitter, email, hyves, facebook en krabbels zijn de nieuwe toekomst. 140 karakters moet alles zijn waar de boodschap in past.

Weg nuance!

De media is ook niet geinteresseerd in analyses. Onderzoeksjournalistiek zien we niet op commerciele omroepen. Simpele quotes moet genoeg zijn. Duiding is niet meer nodig.

Wil een politicus scoren dan moet deze mee met de tijd. Obama-achtige campagnes: change-yes we can! zijn voor ons land nog te hoog gegrepen.

En dan de mediatrainingen: geen enkele politicus geeft antwoord op de gestelde vraag, maar op de vraag die de persoon graag gesteld wilde hebben.

We slaan door!
Gebuis, E.P.A. (Edward)
Geplaatst op: 08-03-2010 14:55Citeer
Zoals altijd doen wij alles jaren later dan de VS. ging het aan het eind van de jaren 80 en de jaren 90 de verkiezingsstrijd in de VS vooral wie de meeste en smerigste modder kon gooien, tegenwoordig is het allemaal een stuk beschaafder. Met name Barack Obama liet zich door McCain en Palin niet verleiden tot een smerige campagne en ook George W. Bush heeft geen lastercampagnes gevoerd. In Nederland komen de kampioenschappen modder gooien pas echt op gang sinds 2002.

Wat dat betreft snap ik niet dat de huidige politici de woorden "normen en waarden" nog in de mond durven nemen. Typisch geval van "let wel op mijn woorden maar niet op mijn daden". Het lijkt wel alsof het fatsoen in Den Haag steeds verder afneemt. Of, zoals sommige antropologen wel eens zeggen: "Beschaving is maar een heel dun laagje vernis en er is weinig voor nodig om het eraf te krabben".

En verder is het zoals bird zegt: wie leest er nog een verkiezingsprogramma? Alles waar een partij voor staat, moet samen te vatten zijn in 500 woorden want anders is de aandachtsspanne van de gemiddelde kiezer al verloren.
Die mediatrainingen hebben de politici van vandaag hard nodig om het geven van antwoorden te omzeilen. De meeste politici hebben namelijk geen antwoord op de vragen die in de samenleving worden gesteld. Tenminste, geen antwoorden die de partij minder dan 5 Kamerzetels kost.
Dam, F (F) van
Geplaatst op: 08-03-2010 19:52Citeer
@ bird en gebuis hebben jullie nu al een politieke burn out? En Anne van het artikel is al deprie.
Laat alles nu maar even over jullie heen komen. Een Republikeinse partij zal het veel beter doen dan alle politieke partijen. Dus HUP van je zetel en aan de slag...
Gebuis, E.P.A. (Edward)
Geplaatst op: 08-03-2010 19:55Citeer
@ F. van Dam:
Hou nou toch op, man! Er komt in Nederland geen Republikeinse partij. Ruim 70% van de bevolking staat, volgens het CBS, onvoorwaardelijk achter het Huis van Oranje-Nassau.
Mulligen, R (Remco) van
Geplaatst op: 08-03-2010 21:18Citeer
We zullen zien of het publiek er nog steeds achter staat als we ze allemaal onder de guillotine hebben gelegd en Amalia in een klooster zit. Wink

De poll is trouwens wederom heel slecht. Opunie weet de opties altijd zó specifiek te formuleren dat ik er nooit mee kan instemmen. Bv nu: we moeten Griekenland steunen vind ik, niet omdat we anders zelf misschien de sjaak zijn, maar omdat dat nu eenmaal zo hoort als je samen in de EU zit.
Gebuis, E.P.A. (Edward)
Geplaatst op: 08-03-2010 21:44Citeer
@ Remco van Mulligen:
Ik snap serieus niet dat je kan vinden dat we Griekenland moeten steunen.
Niet alleen heeft Griekenland een decennia-lange geschiedenis van mismanagement maar wij stellen dat bij ons iedereen tot z'n 67e moet gaan doorwerken terwijl voor de Griekse overheid na je 60e doorwerken onbespreekbaar is.

In Nederland moeten zware beslissingen worden genomen maar niet om dan maar Griekenland uit de ellende te halen. Dat is op geen enkele manier aan de burger uit te leggen en zou de PVV naar een absolute meerderheid in de Tweede Kamer helpen. Nog naast het feit dat het gewoon fout is.
Mulligen, R (Remco) van
Geplaatst op: 09-03-2010 09:21Citeer
Heb je allemaal gelijk in, maar ik heb al aangegeven waarom ik vind dat we Griekenland moeten steunen. Het land royeren uit de EU is de enige andere optie.
Gebuis, E.P.A. (Edward)
Geplaatst op: 09-03-2010 10:05Citeer
@ Remco van Mulligen:
Je alternatieve optie lijkt me veel reëler en rechtvaardiger. Wel met de kanttekening dat Griekenland terug mag komen als ze de zaakjes bewijsbaar op orde heeft.
Beautifulblues
Geplaatst op: 09-03-2010 11:04Citeer
Nou... het is alleen reëler en rechtvaardiger als er enige kwade opzet van de kant van Griekenland bewezen kan worden. Potverteren en wanbeleid, dat doen socialisten overal in Europa. Dat weet je dus al als je besluit een land tot de EU toe te laten. Je kunt dus niet een land de EU binnenlaten met de gedachte "als het daar fout gaat, kunnen we ze altijd weer dumpen". Er zijn ook verplichtingen van de kant van de EU-lidstaten, niet alleen jegens de EU maar ook jegens elkaar. Probleem is dat Griekenland eruit gooien lastig is o.a. omdat ze de euro hebben. Ook dat is een risico dat wij als EU bewust hebben genomen. Misschien is het voor alle EU-landen wel het beste om de Grieken te lozen. Maar moreel is dat nogal onaanvaardbaar.
Gebuis, E.P.A. (Edward)
Geplaatst op: 09-03-2010 11:49Citeer
@ Beautifulblues:
Wat mij betreft beter aanvaardbaar dan van onze eigen burgers grote offers vragen terwijl de Griekse overheid niet eens van plan is offers van de eigen bevolking te eisen.

Dit is precies de reden waarom de EU nooit verder had mogen gaan dan economische samenwerking. Een samenwerkingsverband had veel makkelijker opgezegd kunnen worden.

De EU-critici krijgen steeds meer stem in het parlement. Zoals het nu gaat, is het niet ondenkbaar dat de EU op dit punt gaat sneuvelen.
Gewijzigd
Gebuis, E.P.A. (Edward) heeft dit bericht gewijzigd op: 09-03-2010 11:50
Nieuw bericht